Strona Główna
Galeria
Ewaluacja projektu
Sprawozdzania uczestników stażu
Pliki do pobrania
  Zapraszamy do udzialu w roku 2013/2014

Projekt "Ty nad poziomy...- praca bez granic" ("Sky is the limit...- work without borders") będzie projektem mobilności. W ramach realizacji projektu wybrani uczniowie klas trzecich ZSEiI (2 grupy po 18 osób) kształcący się w zawodach: t.informatyk i t.elektronik odbędą 2-tygodnowy staż zawodowy IVT w instytucji partnerskiej Fundaçao Escola Profissional de Setúbal w Portugalii, będący głównym elementem projektu. Instytucja ta ma ogromne doświadczenie w organizowaniu staży zawodowych. Uczniowie odbędą przygotowanie pedagogiczno-kulturowo-językowe, potwierdzone świadectwami. Staż odbędzie się w maju 2013 i 2014r. Uczniowie wyjadą pod opieką dwóch nauczycieli ZSEiI.

Program stażu składa się z trzech modułów

-Stosowanie przepisów BHP itp.

-Działalność gospodarcza i administracyjna przedsiębiorstwa

-Realizacja zadań w warunkach zakładu pracy



Zorganizowanie stażu za granicą pozwoli uczniom na porównanie różnych aspektów działalności przedsiębiorstw w obu krajach oraz praktyczne wykorzystanie wiedzy i umiejętności zawodowych zdobytych w szkole w rzeczywistych warunkach pracy samodzielnej i w zespole oraz nabycie nowych umiejętności praktycznych. Istotne znaczenie ma też fakt, że uczniowie biorący udział w stażu pochodzą z rejonu Polski mocno zagrożonego bezrobociem z powodu zmian gospodarczych w kraju. Obszar Zagłębia Śląsko-Dąbrowskiego jest regionem post-industrialnym, a możliwość poszerzenia wiedzy i umiejętności o doświadczenia z zagranicy, często innowacyjne, oraz polepszenie znajomości języków obcych i horyzontów myślowych, znajomości kultury i obyczajów Portugalii pomoże uczniom w zdobyciu ciekawej i atrakcyjnej finansowo pracy po zakończeniu procesu kształcenia.

Cele stażu IVT zostały sformułowane na podstawie potrzeb uczestników oraz możliwości kraju przyjmującego i obejmują:

-podniesienie kompetencji zawodowych, głównie z zakresu informatyki, obsługi sieci komputerowych, automatyki i robotyki przemysłowej i zintegrowanych systemów VPN (virtualne sieci prywatne)
-doskonalenie znajomości angielskiego, podstawy portugalskiego
-zapoznanie z dokumentacją techniczną urządzeń i programów komputerowych po angielsku i portugalsku
-poznanie nowych metod pracy
-zdobycie konkurencyjnej pozycji na rynku pracy
-rozwój jakości i atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego
-zwiększenie mobilności zawodowej
-poznanie nowego środowiska zawodowego
-umiejętności interpersonalne, w tym podejmowanie decyzji, rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem
-poznanie organizacji i kultury pracy w innym kraju
-uwrażliwienie na różnice mentalne i kulturowe

Przewidywane rezultaty projektu

-poznanie systemu kształcenia i szkolenia zawodowego we Portugalii
-zweryfikowanie i skorygowanie modułów praktyk i programu nauczania
-poznanie metod pracy i bazy dydaktycznej instytucji goszczącej


Na poszczególnych etapach realizacji i po zakończeniu projektu przeprowadzana będzie ewaluacja.

Ideę i rezultaty projektu zamierzamy upowszechniac już podczas jego realizacji. Na bieżąco będzie prowadzona strona internetowa projektu, na której uczestnicy stażu będą dzielić się swoimi nowymi doświadczeniami z kolegami i nauczycielami, zorganizujemy konferencję, na której stażyści przedstawią uczniom ZSEiI i nauczycielom swoje osiągnięcia związane z odbytym stażem, po każdym roku realizacji projektu zamieścimy informację w prasie lokalnej oraz fachowej oraz podamy informację do Urzędu Miasta Sosnowca i Kuratorium. Postaramy się zainteresować nauczycieli innych szkół tego typu formą pracy. Przez cały czas realizacji projektu będzie prowadzona gablota, na której umieszczane będą wszystkie niezbędne informacje dla obecnych i przyszłych uczestników.

Oczekujemy, że uczniowie opanują kompetencje kluczowe, w tym wykorzystanie wiedzy w nowych sytuacjach, w obcym kraju, oraz połączą innowacyjne technologie z kształceniem i własnym rozwojem. Na potwierdzenie swoich umiejętności otrzymają dokument Europass mobilność i inne certyfikaty.

Fundacao Escola Profissional de Setubal (FEPS) została utworzona w 1990 roku z inicjatywy Urzędu Miasta i Ministerstwa Edukacji.

FEPS znajduje się w jednym z najlepiej prosperujących regionów kraju, w Setubal, 50 kilometrów na południe od Lizbony (stolicy kraju).

FEPS jest instytucją o pedagogicznej i finansowej autonomii, co jest zgodne z obowiązującym prawem. Kadra liczy około 120 osób, z czego 100 osób to nauczyciele, a pozostali to kadra administracyjna.

Jako szkoła zawodowa FEPS oferuje swoim uczniom w wieku pomiędzy 15 a 25 rokiem życia, szansę na rozwój ich studiów w połączeniu z praktyką.

Uczniowie mogą wybrać spośród szerokiego wachlarza kierunków, a co dla nas najbardziej istotne, różnorodnych kierunków informatycznych i elektronicznych. Na etapie planowania projektu i wspólnych uzgodnień z partnerem przesłaliśmy precyzyjny program oczekiwań co do kształcenia naszych uczniów w zawodzie technik informatyk i elektronik. Uzyskaliśmy potwierdzenie możliwości zorganizowania takiego szkolenia w FEPS, zostało ono wzbogacone o możliwość zapoznania się z zasadami współpracy FEPS z firmami zewnętrznymi.

FEPS od wielu lat specjalizuje się w szkoleniu dorosłych oraz realizacji projektów w ramach LLL (kursy doskonalenia zawodowego zarówno dla pracowników jak i ludzi bezrobotnych oraz kursy podnoszące kwalifikacje zawodowe). FEPS jest jedną z nielicznych instytucji, która może się pochwalić prowadzeniem Centrum Kształcenia Ustawicznego, z uprawnieniami do rozpoznawania i potwierdzania kompetencji zawodowych (Centre of Recognition and Validation of Competences - CRVC).

CRVC przyjmuje ok. 1200 osób dorosłych, zainteresowanych potwierdzeniem kompetencji zawodowych, rocznie w wielu różnych, nabytych drogą praktyczną, zawodach.

Polskie szkolnictwo zawodowe jest aktualnie na etapie gruntownej reformy. Przewiduje ona m.in. możliwość uzyskiwania kolejnych kwalifikacji po ukończeniu nauki w szkole ponadgimnazjalnej, w celu zdobywania kilku tytułów technika. Jako szkoła zamierzamy skorzystać z ogromnego doświadczenia naszego partnera w tym zakresie, chcemy, aby nasi uczniowie i nauczyciele zobaczyli jak taki system potwierdzania kwalifikacji u osób dorosłych funkcjonuje w praktyce.

Partnerami FEPS są: Rada Mista Setubal, szkoły średnie i zawodowe, Uniwersytet oraz firmy lokalne, regionalne i międzynarodowe.

FEPS ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów wymiany międzynarodowej LLL, w tym Comenius, Leonardo da Vinci, Młodzież w działaniu i wielu innych.

Filip Krawiec
Technik Informatyk
Klasa: 3D
Łukasz Kołek
Technik Informatyk
Klasa: 3D
Balbina Kiwacz
Technik Informatyk
Klasa: 3D
Marta Knapik
Technik Informatyk
Klasa: 3D
Joanna Piekarska
Technik Informatyk
Klasa: 3D
Patryk Sandomierski
Technik Informatyk
Klasa: 3D
Anna Broda
Technik Informatyk
Klasa: 3D
Wiktor Błachno
Technik Informatyk
Klasa: 3D
Mateusz Świerczyński
Technik Elektronik
Klasa: 3A
Paweł Dyzia
Technik Elektronik
Klasa: 3A
Grzegorz Burzyński
Technik Informatyk
Klasa: 3E
Piotr Hanusiak
Technik Informatyk
Klasa: 3E
Kamil Rutkowski
Technik Informatyk
Klasa: 3E
Tobiasz Matuszczyk
Technik Informatyk
Klasa: 3E
Bartosz Rędziniak
Technik Informatyk
Klasa: 3E
Kamil Mazurkiewicz
Technik Informatyk
Klasa: 3E
Mateusz Kobuszewski
Technik Informatyk
Klasa: 3F
Klaudiusz Trzcionka
Technik Informatyk
Klasa: 3F
Hanna Gątkiewicz
Koordynator Projektu
Beata Panuszewska
Koordynator merytoryczny
Łukasz Załucki
Opiekun stażu

© Wszelkie prawa zastrzeżone dla ZSEiI w Sosnowcu